Звіт з курсу “Вчимося жити в громаді” за І семестр 2024-2025 навчального року
Протягом першого семестру 2024-2025 навчального року в Калинівській гімназії з учнями 8 класу проводилися навчання з курсу “Вчимося жити в громаді ”за сприянням відділу освіти Визирської сільської ради у рамках Швейцарсько-українського проєкту DECIDE.
Метою цього курсу є поглиблення громадянської освіти учнівської молоді, яка сприятиме формуванню активної життєвої позиції та допоможе усвідомити свою роль і можливості впливу на життя громади. Основна увага курсу зосереджена на формуванні і розвитку громадянської та соціальної компетентностей. Діти вчилися діяти, як відповідальні громадяни, брати участь у громадському та суспільному житті класу й школи; виявляти повагу й толерантність, уміти конструктивно співпрацювати, співпереживати, долати стрес і діяти в конфліктних ситуаціях.
У діяльність будь-якого органу громадського самоврядування закладу освіти не мають права втручатися представники іншого органу громадського самоврядування, а тому велика увага приділялася учнівському самоврядуванню. Здобувачі освіти виконували рольові вправи “Лідер школи”, “Лідер класу”.
Задля досягнення “організації шкільного життя за моделлю поваги до прав людини, демократії, підтримки добрих ідей” у повсякденну шкільну практику, зокрема і в практику учнівського самоврядування, слід впроваджувати принципи педагогіки партнерства, серед яких повага до особистості, діалог–взаємодія–взаємоповага, розподілене лідерство та принципи соціального партнерства.
Права людини та дитини — звід стандартів. Щоб вони були ефективними, їх треба розуміти й застосовувати у щоденній практиці, користуватися механізмами їхнього захисту та вміти виявляти порушення. Саме в школі може формуватися культура, де права людини сприймаються на рівні цінностей, знань і ставлення до інших. Учнями були розроблені проєкти“Права людини та дитини як найвища цінність демократії”
Усі учасники та учасниці освітнього процесу відповідальні за шкільний простір. Відповідальність виявляється через демократичну участь у вирішенні шкільних проблем. Участь — це залучення до діяльності, спільне виконання поставлених завдань, відповідальність за ухвалення рішень, висловлювання власної думки й слухання думок інших. Включення учнів та учениць у процес управління відкриває їм можливість розв’язання шкільних проблем. За підтримки дорослих вони мають визначити структуру самоврядування, яка допомагала б їм досягати своїх цілей, була гнучкою, динамічною та відповідала їхнім уявленням.
Цікавим проєктом у цьому питанні є розроблені учнівські роботи на тему “Коли я стану президентом (президенткою) школи... ”
Курс за вибором “Навчаємося жити в громаді” надає учнівській спільноті розуміння того, що вини мають можливість участі в ухваленні важливих рішень, що стосуються різних сфер шкільного життя — безпосередньо через діяльність органів самоврядування. Така участь наділить їх реальними повноваженнями й допоможе впливати на шкільну політику, на участь у громадському житті села, громади.